måndag 16 april 2012

Det här är Jag är bra - boken

Citerar direkt från Mia Törnbloms bok:

"Vår omgivning kan inte ge oss den bekräftelse vi behöver för att stärka vårt egenvärde. Jag ser det som att vi måste lära oss att hela tiden göra insättningar på vårt "må-bra-konto". Jag tänker att "må-bra-kontot" bor inom oss.

Vi är själva ansvariga för att se till att vi gör insättningar på kontot, så att det hela tiden ligger på plus. När livet har drabbat oss ordentligt, som till exempel vid olyckor, arbetslöshet eller en skilsmässa, så innebär det för de flesta av oss att vi automatiskt blir tvungna att göra stora uttag från kontot. Vi tar ut mer och mer av det som vi har satt in när det gäller hur vi ser på oss själva, hur vi värderar oss själva och vad vi tycker om oss själva. Vårt "må-bra-konto" blir då övertrakasserad och vi känner oss alldeles tomma och vill det sig riktigt illa kan det till och med hända att vi tappar livslusten. "


För att sammanfatta med mina egna ord lite snabbt hur en må-bra bok fungerar:

Du skriver tre rubriker: Bra, tack och hjälp.

Under BRA skriver du minst tre bra saker om oss själva varje dag. De kan vara att du har varit modig, du har varit omtänksam eller helt enkelt du är BRA för att du klarat av dagen!

Under TACK skriver du minst en sak men helst tre saker som vi har varit eller borde ha varit tacksamma för just idag. Tacksam för sin familj som ställer upp, tacksam för vänner som hör av sig eller helt enkelt tacksam att den här j-vla dagen är över ;-)

Under HJÄLP är tanken att du ska be och skriva om hjälp identifierar vad vi egentligen är oroliga för och ber om hjälp för att hantera det. Exempel på det kan vara: Hjälp mig att klara av provet, hjälp mig att ha tålamod med mitt barn eller hjälp mig att vara pigg hela dagen.


Är du mer nyfiken på hur jag är bra bok fungerar, tycker jag du ska köpa antingen boken självkänsla eller mera självkänsla.

Jag kommer att skriva må bra bok här på bloggen, dock bara använda nyckel ord utan att "avslöja" för mycket direkt ur mitt liv i hänsyn för min familj, nära och kära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar